معرفی دانشکده

تاریخچه تأسیس دانشکده علوم انسانی

درکنکور سال ۱۳۷۳ با پذیرش بیش از ۷۰۰ نفر دانشجو در رشته حقوق و ۴۰۰ نفر در رشته روان‌شناسی و ۴۰۰ نفر دانشجو در رشته آموزش معلمان که مجموعاً «بیش از ۱۵۰۰ نفر دانشجو بودند، دکتر ناصر اقبالی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز پیشنهاد تأسیس دانشکده علوم انسانی را به سازمان مرکزی ارائه نمودند.

در مهر ماه سال ۷۳ این دانشکده تصویب و ریاست وقت آن به عهده مهندس عبدا... یاراحمدی گذاشته شد، در سال ۷۴ با تأسیس رشته‌های جغرافیا و اقتصاد نظری، این دانشکده عملا» شروع به فعالیت نمود و اولین دانشکده این واحد دانشگاهی بوده که شکل گرفته است.

به ترتیب رؤسای این دانشکده در سنوات قبل تاکنون عبارتند از:

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

میزان تحصیلات

رشته تحصیلی

مدت ریاست (حدوداً")

۱

عبدا... یاراحمدی

فوق لیسانس

جغرافیا

۴

۲

عیسی قلی احمدنیا

فوق لیسانس

جغرافیا

۲

۳

عبدالحسن حیدری

دکتری

فقه

۲

۴

منوچهر تشکری

دکتری

ادبیات فارسی

۱

۵

موسی مؤمن نژاد

فوق لیسانس

مدیریت

۱

۶

بهنام مکوندی

دکتری

روانشناسی

۲

۷

مهراب علیپور

فوق لیسانس

زبان و ادبیات عرب

۵/۱

۸

پرویز عسگری

دکتری

روانشناسی

۱

۹

محمدرضا شریفی

فوق لیسانس

اقتصاد نظری

۵/۱

۱۰

رضا برنا

دکتری

آب و هواشناسی

از سال ۱۳۹۰ تاکنون


این دانشکده در حال حاضر با بیش از ۱۰۱ عضو هیأت علمی در ۲۷ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی (۸ رشته)، کار‌شناسی (۱۶ رشته) و کار‌شناسی ارشد (۳ رشته) با بیش از ۸۰۰۰ دانشجو اعم از برادران به تعداد ۳۰۰۰ نفر و خواهران به تعداد ۵۰۰۰ نفر در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، تربیت بدنی، زبان و ادبیات انگلیسی، روان‌شناسی (عمومی، کودکان استثنایی، صنعتی، بالینی و کار‌شناسی ارشد عمومی)، آموزش ابتدایی، جغرافیا (ژئومورفولوژی، آب و هوا‌شناسی، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، کار‌شناسی ارشد آب و هوا‌شناسی و کار‌شناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی)، عرفان اسلامی، دینی و عربی، حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم سیاسی، مدیریت (بازرگانی و صنعتی)، اقتصاد و حسابداری در حال فعالیت می‌باشد.

اهداف دانشکده علوم انسانی:

۱) تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از مراجعه آنان به مسئولین مافوق از طریق حل مشکلات آنان.

۲) همکاری و نظارت در تدوین برنامه‌های درسی ترمی هر گروه بر اساس سرفصل دروس با رعایت مقررات و آئین نامه‌های آموزشی

۳) کاهش تعداد مدرسین حق التدریس در راستای جذب اعضای هیأت علمی با درجه دکتری تخصصی

۴) پیگیری جهت برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی جهت ارتقای مهارت اعضای هیأت علمی

۵) تلاش در جهت تبدیل گروه‌های جغرافیا و روان‌شناسی به دانشکده‌های مستقل

۶) تلاش در جهت بالا بردن سطح کیفی پایان نامه‌ها

۷) تلاش در جهت اخذ مجوز برای مجله‌های علمی _ پژوهشی

۸) ترغیب گروه‌های آموزشی به برگزاری همایش‌ها و سیمنار‌ها تخصصی

۹) تشویق اعضای هیأت علمی به ارائه مقاله در مجله‌ها و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی

۱۰) پیگیری جهت برگزاری کارگاه‌های مختلف پژوهشی جهت ارتقای مهارت اعضای هیأت علمی دانشکده

۱۱) تلاش در جهت راه اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره

۱۲) پیگیری در جهت راه اندازی کارگاه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

۱۳) پیگیری جهت راه اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی

۱۴) حمایت از طرح‌های پژوهشی

۱۵) تلاش جهت تأسیس رشته‌های جدید بویژه در سطح تحصیلات تکمیلی و علوم میان رشته‌ای